Friday, August 14, 2009

Hádanka sa neháda...


...ale vie :-) Ak sa už vie správna odpoveď, už to nie je hádanie. Ak sa háda, väčšinou sa ťahá za kratší koniec; lebo dobrá hádanka pozná len jednu správnu odpoveď, a tá sa musí vedieť; resp. musí sa na ňu prísť. Strafenie sa je málo pravdepodobné. Zvláštne, nie? :-) Asi len máloktorý útvar toho ponúka toľko na tak malom priestore. Záhada, tajomstvo, otázka, príbeh, hľadanie, objavovanie a nakoniec (snáď) riešenie. Priame zapojenie samého seba. Nové možnosti, nové odpovede, nový pohľad. Všetky tieto veci ľudí odjakživa fascinujú. Aj tá námaha pri hľadaní stojí za to. Dokonca aj keď človek prehrá a neuhádne, iba sa riešenie dodatočne dozvie, aj tak mu má čo hádanka ponúknuť...
Ja som zopár skvelých hádanok objavila v knihe, čo som nedávno čítala. Tu je jedna z nich. Zapojíte sa do riešenia? Dúfam, že áno, ale ak nie a budem si musieť odpovedať sama, verím, že aj tak bude mať čo hádanka ponúknuť...;-)


Bolo raz jedno kráľovstvo, kde bol zločin povedať lož, a trest zaň bola smrť. Istý mladý muž týmto krajom prechádzal a dopočul sa o zločine klamania.
„To je nezmysel,“ vyhlásil pred okolostojacimi ľuďmi. „Ak ja poviem lož, nevydajú ma na smrť.“
Túto odvážnu vetu začul aj jeden z kráľových vojakov a hneď sa ho spýtal: „Povedal si práve, že sa chceš vyhnúť trestu za klamanie?“
„Nie,“ odpovedal mladý muž bez mihnutia oka.
„To je lož!“ zakričal dav a on bol uvrhnutý do žalára.
Na druhý deň bol predvedený pred kráľa.
„Bol si uznaný vinným z klamania,“ povedal kráľ. „Predtým, než zomrieš, môžeš ešte poslednýkrát prehovoriť. Ale varujem ťa: ak tvoje vyhlásenie bude pravdivé, bude ti daný silný uspávací prostriedok a zomrieš bezbolestne. Ak však povieš lož, budeš zaživa upálený a zomrieš s krikom v strašných bolestiach.“
Mladý muž vyslovil len jednu jedinú vetu a kráľ bol z nej tak zmätený, že nemohol urobiť nič iné, len ho prepustiť.

Čo povedal mladý muž?

F. E. Higgins - The Eyeball Collector

(V poradí tretia vynikajúca kniha tejto autorky. Ľuďmi môže byť považovaná za tzv. "fantasty", ale napriek tomu, že ponúka silný a záhadný príbeh, všetko v ňom by sa teoreticky mohlo odohrať. Aj to je na nej také úžasné. Na prvom mieste sú ľudské príbehy, osudy, ich náročné zvládanie, prekonávanie a vyrovnávanie sa s nimi, a kúsok z odvekej Pravdy, ktorá je nakoniec smerodajná; na druhom tie záhady, spisovateľkine nápady a dejové zvraty. Hádanky sú v knihe len doplnkom, aj keď zohrávajú istú bočnú úlohu. V každom prípade je táto kniha aj so svojimi predchodkyňami jedna z najlepších kníh, aké som v posledom čase čítala...)

Related link:
Chair of Knowledge

7 comments:

Lukass said...

no neviem spravnu odpoved, lebo kombinacii moze byt viac a netrufam si rozmyslat nad tym lebo uz teraz sa mi pari z mozgu, ale jedno viem: kazdopadne neklamal, pretoze vojak sa ho opytal ci povedal ze sa hcce vyhnut trestu za klamanie a muz dobre odpovedal ze nie (nie - pretoze on o vyhnuti sa trestu vobec nic nehovoril) - takze neklamal - ziadna loz - ale naozaj uz neviem co mohol povedat kralovi - isto nieco velmi sofistikovane, co si kral nevedel dat dohromady a nevedel uznat ci to je loz alebo nie. poveeeedz prosiiiim

ludmila said...

Jeeej, Luky, ďakujem, že si sa zapojil! :-) Pekne si to rozobral... Máš pravdu, nie je úplne jasné, či klamal; keď už nič, tak si to oslobodenie zaslúžil...:-)
Povedal: "Budem upálený."
Ak by hovoril pravdu, mal zomrieť v spánku. Lenže ak hovoril naozaj pravdu, mal byť vlastne naozaj upálený, lenže zasa upálený mal byť len vtedy, ak by klamal, takže... Ani z voza ani na voz. Vynašiel sa, chlapec...:-)
Na týchto super hádankách ti ani nevadí, že neuhádneš (ani ja som neuhádla), fascinuje ťa samotná hádanka a jej riešenie (teda aspoň v mojom prípade to tak bolo :-)). Už len to, ako tú hádanku niekto vymyslel, ako sa dá riešiť zdanlivo neriešiteľné, že existujú vyššie "normy", ktorými sa dá obísť chytráctvo podaktorých ľudí, že sú isté zákony, ktoré platia a môžeš sa o ne oprieť... Super, nie? :-)

Lucia Bérešová said...

joj, nestihla som sa zapojit :(

ludmila said...

To nič, Lucka, ešte mám dve hádanky :-) Postupne ich dám, asi trochu neskôr, keď si teraz v Poľsku a máš veľa práce. Len tak pre zaujímavosť, môžem sa spýtať, či si vedela odpoveď predtým, než si si prečítala komentáre? :-)

Lukass said...

Lucka este rozmysla :-D

Lucia Bérešová said...

vedela som predtym... ale to len preto, ze ked som bola mala, citala som knizku s hadankami a bola tam aj takato podobna.

ludmila said...

Wow, to možno budeš vedieť aj tie ďalšie...:-)